Start | Video new! | Newsy |  Testy CarAudio |  Tuning |  MotoSport |  Akcesoria |  Tapety |  Galeria |  Fotoreportaż | Aplikacje JAVA |

 Honda prezentuje technologie jednostek napędowych nowej generacji


25 września 2006, Honda Motor Co., Ltd. ujawniła kluczowy element globalnej inicjatywy mającej na celu redukcję emisji CO2: nową generację jednostek napędowych.

1)Diesel


Silnik Diesla nowej generacji, w którym zredukowano emisję gazów do poziomu, jaki reprezentują silniki benzynowe. Nowa generacja silnika wysokoprężnego Hondy zawiera rewolucyjny katalizator NOx, który w dużym stopniu redukuje emisję NOx, co pozwala spełnić surowe normy emisji spalin Tier II Bin 5 Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska EPA (U.S. Environmental Protection Agency) – w oparciu o wewnętrzne testy Hondy. Katalizator zawiera pierwszy na świecie innowacyjny system wykorzystujący reakcję redukcji amoniaku powstającego wewnątrz katalizatora do zainicjowania przekształcania tlenku azotu (NOx), w nieszkodliwy azot (N2).

Nowy katalizator posiada dwuwarstwową strukturę: jedna warstwa adsorbuje NOx pochodzący z gazów wylotowych i przekształca jego porcję w amoniak, podczas gdy druga warstwa adsorbuje powstały amoniak, a następnie wykorzystuje go przy reakcji przekształcania pozostałego w wydechu NOx w azot (N2). W bogatej w tlen atmosferze amoniak jest wysoce efektywnym czynnikiem redukującym NOx do N2. Zdolność generowania i przechowywania amoniaku w katalizatorze pozwoliła Hondzie na stworzenie kompaktowego i lekkiego systemu redukcji NOx w silnikach diesla. System odznacza się również wydajniejszym działaniem redukującym NOx przy 200-300ºC – głównych temperaturach spalin silnika wysokoprężnego.

Honda opracowała nowy katalizator specjalnie dla silnika diesla 2.2 i-CTDi, który od czasu wprowadzenia do europejskiego modelu Accord w 2003 roku zdobył uznanie za cichą i czystą pracę oraz doskonałe osiągi. Poprzez zaawansowaną kontrolę procesu spalania, jednostka 2.2 i-CTDi dostarcza czystszych gazów wylotowych do katalizatora NOx. Proces ten możliwy jest dzięki zoptymalizowaniu kształtu komory spalania, redukcji czasu wtrysku paliwa poprzez system wtrysku common-rail o ciśnieniu 2,000 barów oraz zwiększeniu wydajności systemu EGR (system recyrkulacji gazów wydechowych). Dzięki wszystkim unowocześnieniom, Honda zredukowała zawartość NOx i sadzy, która zwykle osadza się w układzie wydechowym przy zwiększeniu mocy silnika.

Poza rozwijaniem nowoczesnej technologii oczyszczania gazów wylotowych, Honda planuje podjęcie innych wyzwań pozwalających na tworzenie czystszych silników diesla, takich jak zmiana liczby cetanowej w paliwie zasilającym silniki wysokoprężne oraz sprostanie wymaganiom amerykańskich systemów diagnostycznych U.S. On-Board Diagnostic System. Honda zamierza wprowadzić silnik Diesla nowej generacji na rynek amerykański w ciągu najbliższych trzech lat.

Silniki benzynowe zawierają obecnie trójdrożne katalizatory, które redukują NOx w 99%, jednak jest to możliwe przy wykorzystaniu stechiometrycznej mieszanki powietrzno-paliwowej. W bogatym w tlen środowisku silnika Diesla, trójdrożne katalizatory redukują jedynie 10% NOx. Nowy katalizator Hondy skutecznie redukuje NOx w silniku pracującym z nadmiarem powietrza, umożliwiając jednostkom wysokoprężnym rywalizację z silnikami benzynowymi w zakresie czystości spalania. Kompaktowy system jest również łatwy w montażu w pojazdach osobowych.

①Podczas procesu spalania przy nadmiarze powietrza, adsorbent NOx znajdujący się w dolnej warstwie adsorbuje NOx pochodzący z gazów wylotowych.

②W razie potrzeby, system sterujący pracą silnika zwiększa dawkę paliwa dostarczanego do silnika. NOx znajdujący się w warstwie adsorbującej NOx reaguje wtedy z wodorem (H2) pochodzącym z gazów wylotowych, w wyniku czego powstaje amoniak (NH3). Materiał adsorbujący znajdujący się w górnej warstwie chwilowo adsorbuje NH3.

③Gdy silnik powraca do pracy przy nadmiarze powietrza, NH3 zaadsorbowane w górnej warstwie reaguje z NOx w gazach wydechowych, redukując go do nieszkodliwego azotu (N2).



Materiały dotyczące katalizatora NOx dostępne są pod adresem: http:// www.honda.co.jp/PR/

2) System FFV (Flexible Fuel Vehicle)


Nowy system paliwowy FFV (Flexible Fuel Vehicle), umożliwi silnikom benzynowym pracę tylko na etanolu lub na paliwach będących mieszanką etanolu i benzyny.

Wcześniej, różnice w stosunku etanolu do benzyny wpływały niekorzystnie na efektywność rozruchową w niskich temperaturach i powodowały obniżenie mocy silnika spowodowane zmianami proporcji powietrzno-paliwowych. Wyzwaniem było więc utrzymanie mocy, zużycia paliwa i emisji spalin na stabilnym poziomie. Nowy system Hondy dostosowuje się do zmiennych proporcji etanolu do benzyny, oszacowując zawartość etanolu w mieszance etanolu i benzyny znajdującej się w zbiorniku paliwa na podstawie zawartości gazów wylotowych w układzie wydechowym samochodu. Zapewnia to możliwość dostosowania systemu do proporcji etanolu do benzyny w stosunku od 20% do 100%, utrzymując przy tym niskie zużycie paliwa i doskonałe osiągi, porównywalne z samochodami napędzanymi tylko benzyną. Ponadto, system zimnego rozruchu z dodatkowym zbiornikiem paliwa zapewnia bezproblemowy rozruch nawet przy niskich temperaturach otoczenia.

Paliwo bioetanolowe, którego używa się w Brazylii i innych krajach, powstaje z produktów roślinnych, takich jak trzcina cukrowa. Rośliny absorbują CO2 w procesie fotosyntezy, dlatego ilość CO2 oddanego do atmosfery z procesu spalania bioetanolowego paliwa jest śladowa. Czyni to paliwo bioetanolowe efektywnym środkiem walki z globalnym ociepleniem oraz doskonałą alternatywą dla ropy naftowej.


Pod koniec roku 2006 Honda planuje rozpocząć sprzedaż FFV w Brazylii, gdzie bioetanol cieszy się dużą popularnością.
Specyfikacja silnika (Dane Hondy)


Civic FFV
Fit FFV

Pojemność
1.8 litra
1.4 litra

Moc maksymalna
103kW(140KM)/6,200obr./min (etanol1)

102kW(138KM)/6,200obr./min. (benzyna2)
61kW(83KM)/5,700obr./min. (etanol1)

59kW(80KM)/5,700obr./min. (benzyna2)

Maks. mom. obr.
174N•m(17.7kg•m)/4,300obr./min. (etanol1)

172N•m(17.5kg•m)/5,000obr./min. (benzyna2)
119N•m(12.1kg•m)/2,800obr./min. (etanol1)

116N•m(11.8kg•m)/2,800obr./min. (benzyna2)


1100% etanolu 2 22% mieszanka etanolu


Informacje na temat FFV dostępne są pod adresem: http:// www.honda.co.jp/PR/

3) Zaawansowany silnik VTEC

Honda ogłosiła, iż udoskonaliła swój system elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), opracowując zaawansowany silnik VTEC, który odznacza się doskonałymi osiągami, bardzo niskim zużyciem paliwa i niższą emisją spalin. Nowy silnik łączy w sobie technologię zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów z mechanizmem płynnej zmiany faz zaworów ssących VTC (Variable Timing Control). Honda planuje rozpoczęcie produkcji samochodów wyposażonych w nowy silnik w ciągu najbliższych trzech lat.

Nowy system zapewnia optymalną kontrolę nad skokiem i fazą zaworów dolotowych w zależności od warunków jazdy, osiągając bardziej wydajne wypełnianie cylindrów i zwiększenie momentu obrotowego przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Przy niskim i średnim obciążeniu, zawory ustawiane są w trybie niskiego otwarcia i wczesnego zamknięcia, co pozwala zredukować straty spowodowane przetłaczaniem mieszanki i obniża zużycie paliwa.

W połączeniu ze zoptymalizowanymi elementami układu dolotowego, zastosowanie nowych technologii pozwala na osiągnięcie najlepszych w skali światowej osiągów przy zredukowanym o około 13%* zapotrzebowaniu na paliwo. Nowy silnik jest również wyjątkowo przyjazny środowisku, czego potwierdzeniem jest zgodność z normami LEV2-ULEV Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz regulacjami Japońskiego Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej, Infrastruktury i Transportu. Jednostka napędowa Hondy charakteryzuje się o 75% niższą emisją spalin, niż wymagają tego standardy przewidziane na rok 2005 (według wewnętrznych badań koncernu Honda).

* W porównaniu z produkcyjną wersją silnika 2.4 i-VTEC (według badań Hondy)

Materiały dotyczące technologii VTEC dostępne są pod adresem:http:// www.honda.co.jp/PR


4) FCX - funkcjonalny pojazd napędzany ogniwami paliwowymi


FCX Concept zawiera nowoopracowany, kompaktowy i bardzo wydajny system Honda FC Stack oraz niskopodłogowe nadwozie z krótką maską. Ponadto, samochód posiada obszerną i komfortową kabinę pasażerską, odznacza się futurystyczną stylistyką nadwozia oraz zwiększoną mocą i wydajnością ekologiczną. Limitowana sprzedaż zupełnie nowego pojazdu opartego na tym projekcie rozpocznie się w 2008 roku w Japonii i Stanach Zjednoczonych.

W celu znaczącego zwiększenia osiągów i wydajności ekologicznej auta, FCX Concept wyposażono w platformę ogniw paliwowych typu V Flow1, która zawiera kompaktowy i wydajny stos pastylek paliwowych, ułożony w innowacyjnym układzie centralno-tunelowym. Zastosowany układ pozwolił na stworzenie eleganckiego, nisko-zawieszonego sedana, co byłoby niemożliwe w przypadku konwencjonalnego pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi. Nowy układ jest o 20% mniejszy i o 30% lżejszy od obecnego systemu FCX FC Stack, jednak jego moc jest o 14kW większa. Silnik napędzający pojazd (o mocy większej o 15kW) został umieszczony współosiowo w stosunku do skrzyni biegów, co zaowocowało bardziej zwartą konstrukcją. Jednostka napędowa jest teraz o około 180kg lżejsza i o około 40% mniejsza od tej stosowanej w obecnym modelu FCX. W rezultacie uzyskano lepsze osiągi, większą oszczędność energii oraz więcej miejsca wewnątrz pojazdu.

Podczas, gdy w obecnej wersji FCX wodór i woda powstałe w procesie generowania prądu płyną poziomo, w FCX Concept zastosowano system pionowego przepływu. Pozwala to na wykorzystanie siły grawitacji do wyładowania wyprodukowanej wody, co znacząco poprawia jej drenaż, będący kluczem do wysokiej wydajności stosu pastylek paliwowych. W rezultacie otrzymano stabilne wytwarzanie mocy w różnych warunkach pracy oraz większą moc, uzyskaną z mniejszego pakietu paliwowego. Znacząco polepszono także rozruch w niskiej temperaturze, umożliwiając uruchomienie pojazdu w temperaturze o 10˚C niższej niż w przypadku obecnego FCX – czyli przy temperaturze aż -30˚C.

1 V Flow oznacza trzy cechy systemu: pionowy przepływ gazów (wodór spływa w dół), układ kręgowy (centralno-tunelowy), kompaktowe wymiary (bardzo wydajne rozplanowanie systemu)


Pomocniczym źródłem mocy w modelu FCX Concept jest kompaktowa i bardzo wydajna litowo-jonowa bateria, zapewniająca większą moc i przyczyniająca się do zmniejszenia wymiarów jednostki napędowej. Wprowadzone do głównych komponentów jednostki napędowej zmiany pozwoliły zwiększyć zasięg nowego modelu o 30% w stosunku do obecnej wersji FCX. Wydajność całego systemu jest o 60% – prawie trzy razy – większa, niż w samochodzie z silnikiem benzynowym, dwa razy większa, niż w hybrydzie i o 10% większa, niż w obecnej wersji FCX.

Charakterystycznymi elementami są również tapicerka i wstawki na drzwiach wykonane z bio-tkaniny Hondy, czyli materiału pochodzenia roślinnego, który cechuje się ponadprzeciętną wytrzymałością i odpornością na działanie promieni słonecznych. System Shift-by-Wire oraz nowoopracowana tablica przyrządów z czytelnym wyświetlaczem zużycia wodoru, są łatwe w użyciu.

Nowy pojazd napędzany ogniwami paliwowymi, który jest przygotowywany do wejścia na rynek w 2008 roku, zawierał będzie główne technologie modelu FCX Concept, dzięki czemu wkroczy w nowy wymiar przyjaznej środowisku jazdy, której nie doświadczą posiadacze aut z silnikami spalinowymi.
 
  CIEKAWOSTKI Z INNYCH STRON 
Ladowanie ...
  INFORMACJE 
Honda prezentuje technologie jednostek napędowych nowej generacji
25 września 2006, Honda Motor Co., Ltd. ujawniła kluczowy element globalnej inicjatywy mającej na celu redukcję emisji CO2: nową generację jednostek ...»»
Honda prezentuje technologie jednostek napędowych nowej generacji
25 września 2006, Honda Motor Co., Ltd. ujawniła kluczowy element globalnej inicjatywy mającej na celu redukcję emisji CO2: nową generację jednostek ...»»
Honda prezentuje technologie jednostek napędowych nowej generacji
25 września 2006, Honda Motor Co., Ltd. ujawniła kluczowy element globalnej inicjatywy mającej na celu redukcję emisji CO2: nową generację jednostek ...»»
Honda prezentuje technologie jednostek napędowych nowej generacji
25 września 2006, Honda Motor Co., Ltd. ujawniła kluczowy element globalnej inicjatywy mającej na celu redukcję emisji CO2: nową generację jednostek ...»»
  TUNING 
Tsunami we włosach!
Co to za auto? Nominalnie ma tylko o je...»»
  AUDIO 
Tak jak w kinie, czyli Audi A6L z pakietem multimedialnym
Targi w Szanghaju były okazją do zaprez...»»
  TESTY 
Test Hondy Civic 1.8 sedan
Czas na kolejny test w naszej redakcji. ...»»
  PREZENTACJE 
Prezentacja nowego Sprintera
Sprinter jest flagowym pojazdem w gamie ...»»

 

baner reklamowy

 


 (c) Motoflesz.pl  web stats stat24.com | Polityka Prywatności | Polecamy | Reklama | Dołącz do nas PageRank