Start | Video new! | Newsy |  Testy CarAudio |  Tuning |  MotoSport |  Akcesoria |  Tapety |  Galeria |  Fotoreportaż | Aplikacje JAVA |

 Przedstawiamy nową erę mobilności.


BMW to pierwszy producent samochodów na świecie, którego pojazd z napędem wodorowym przeszedł pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie.

BMW prezentuje pierwszą limuzynę z napędem wodorowym.
Kamień milowy na drodze do zrównoważonej mobilności.
Strategia CleanEnergy BMW otwiera drogę do mobilności uniezależnionej od paliw kopalnych.
BMW serii 7 Hydrogen przeszło pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie.
Wodorowy silnik spalinowy jako wzorcowa i praktyczna koncepcja napędu.
Dwunastocylindrowa jednostka napędowa, oferująca typowe dla BMW dynamiczne osiągi bez szkodliwej emisji spalin i dwutlenku węgla.
Technologia ciekłego wodoru BMW – znaczny zasięg kilometrów w praktyce.
Bezkompromisowy rozwój: BMW Hydrogen serii 7 łączy technologię czystej energii CleanEnergy z komfortem i wspaniałymi właściwościami jezdnymi luksusowej limuzyny.
Napęd benzynowo-wodorowy: płynne przejście z paliwa wodorowego na benzynowe, oferujące zakres ponad 700 kilometrów.
Nowy krok w rozwoju infrastruktury: zaopatrywanie tradycyjnych stacji benzynowych w paliwo wodorowe.

BMW to pierwszy producent samochodów na świecie, którego pojazd z napędem wodorowym przeszedł pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie.
Wyposażone w wodorowy silnik spalinowy BMW serii 7 Hydrogen to efekt strategii ciągłego rozwoju, przenoszący nowatorską koncepcję zrównoważonej mobilności w dzisiejsze realia.
Dwunastocylindrowy silnik BMW serii 7 Hydrogen 7 posiada moc 191 kW/260 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 230 km/h. W przypadku wyczerpania paliwa wodorowego silnik benzynowo-wodorowy BMW serii 7 Hydrogen przełącza się szybko i sprawnie na tradycyjne paliwo benzynowe.
Oferując światu to praktyczne rozwiązanie, BMW ustaliło swą czołową pozycję w dziedzinie przyszłościowych układów napędowych. Co więcej, włączenie napędu wodorowego wraz z wszystkimi jego zaletami praktycznymi w dotychczasową, sprawdzoną koncepcję pojazdu stało się alternatywą dla tradycyjnych i uznanych koncepcji napędu.
Wprowadzenie BMW serii 7 Hydrogen to kamień milowy na drodze do nowej ery mobilności niezależnej od paliw kopalnych nie tylko dla BMW Group, ale dla całego przemysłu motoryzacyjnego i energetycznego.
BMW serii 7 Hydrogen to dowód na to, że ciekły wodór może być wykorzystywany w produkcji pojazdów jako źródło energii. Wprowadzenie tego pojazdu na rynek to ważny krok w ciągłym rozwoju infrastruktury dystrybucyjnej, zmierzający przede wszystkim do rozpowszechnienia nowych stanowisk wodorowych na stacjach benzynowych i zapewnienia zrównoważonej mobilności na przyszłość.

BMW CleanEnergy – strategia energetyczna koncernu BMW Group.

Promowanie i stały rozwój technologii wodorowej jako odpowiedniego typu energii w przyszłości to główna część strategii CleanEnergy, prowadzonej przez BMW Group. W tym kontekście wprowadzenie BMW serii 7 Hydrogen stanowi element przewodni, nadający ton przedsięwzięciu, dzięki któremu wszyscy biorący w nim udział partnerzy będą mogli wykazać zalety praktyczne tej współtworzonej technologii.
Koncepcja CleanEnergy BMW ma na celu stworzenie technologii napędu promującej niezależną od paliw kopalnych, indywidualną mobilność tak obecnie, jak i na przyszłość. Technologia wodorowa stwarza możliwość znacznej redukcji emisji spalin, a zwłaszcza dwutlenku węgla. Pracując w trybie wodorowym, BMW serii 7 Hydrogen emituje prawie wyłącznie parę wodną.
Wizja zrównoważonej mobilności, wolnej od szkodliwej emisji spalin, odnosi się nie tylko do obecnego działania i użytkowania pojazdu, ale również do generowania energii napędowej. BMW Group zdaje sobie sprawę, że znalezienie alternatywy do ograniczonych w zasobach paliw kopalnych jest sprawą kluczową. W odróżnieniu od tradycyjnych paliw wodór, stanowiący część regenerującego się w naturalny sposób cyklu, spełnia wymogi przyszłościowych rozwiązań w kontekście uzysku energii i zrównoważonego rozwoju. Odzyskiwane z biomasy lub za pomocą energii słonecznej, wietrznej lub wodnej zasoby wodoru są praktycznie nieograniczone. W razie konieczności wodór można również wytwarzać przy wykorzystaniu naturalnego gazu, biogazu lub innych podstawowych źródeł energii.

W efekcie rodzaj uzysku i produkcji wodoru może być dowolnie dostosowywany do aktualnych warunków i zapotrzebowania, co zapewnia maksymalne zróżnicowanie, a następnie stopniowe zastąpienie paliw kopalnych wodorem.

Krok w rozwoju odpowiedniej infrastruktury dystrybucyjnej: partnerstwo w projekcie Clean Energy (CEP) i współpraca z koncernem Total.

Podczas prac rozwojowych nad technicznymi komponentami niezbędnymi w wykorzystywaniu wodoru koncern BMW prowadzi ścisłą współpracę z wyspecjalizowanymi dostawcami i partnerami. Ponadto, jest również członkiem-założycielem strategii transportu energii (TES) i bierze udział w projekcie Berlin Clean Energy Partnership (CEP), skupiającym producentów samochodów, firmy energetyczne oraz przedsiębiorstwa transportu publicznego.
CEP jest częścią niemieckiej narodowej strategii zrównoważonego rozwoju, wspieranej i promowanej przez niemiecki rząd. Z inicjatywy CEP, którego celem jest dowiedzenie jakości wodoru w codziennych zastosowaniach motoryzacyjnych, otwarta została w Berlinie pierwsza stacja dystrybuująca wodór.
W celu promocji wykorzystania wodoru jako źródła energii firma BMW Group podpisała porozumienie z koncernem Total, dostawcą paliw i olejów mineralnych, który od roku 2004 prowadzi w Berlinie zintegrowaną dystrybucję paliw tradycyjnych i wodorowych. W marcu 2006 r., znów w nawiązaniu do inicjatywy CEP, Total otworzył kolejną stację paliw wodorowych w stolicy Niemiec.
Pod koniec roku 2006 Total zamierza wybudować nowe zintegrowane stacje paliw wodorowych w Monachium, by towarzyszyć premierze BMW Hydrogen 7 w pobliżu centrum badawczego BMW Research and Innovation Centre. Co więcej, koncerny BMW Group i Total zawarły umowę na otwarcie kolejnej zintegrowanej stacji z paliwem wodorowym w jednym z większych miast Europy.
Na podstawie zebranych dotychczas doświadczeń proces napełniania zbiornika wodorem przebiega w podobny sposób do procesu napełniania go zwykłym paliwem za pomocą pompy dystrybutora: od momentu podłączenia przez kierowcę dyszy pistoletu do wlewu paliwa tankowanie odbywa się automatycznie.

BMW – lider pod względem technologii napędu wodorowego.

Uchodząc za szczególnie twórczego i strategicznie zmotywowanego producenta samochodów, koncern BMW przejął odpowiedzialność za promocję i wprowadzenie na rynek koncepcji zrównoważonej mobilności. Zgodnie z tradycjami firmy rozwoju technologii napędowej, BMW rozpoczęło badania nad jednostką wodorową już 1978 r., testując ją w kolejnych generacjach pojazdów.
W roku 2000, podczas targów Expo 2000 w Hanowerze, koncern BMW był pierwszym producentem, który pokazał demonstracyjny park pojazdów napędzanych silnikami wodorowymi. W tym samym czasie napędzane wodorem BMW 750hL odniosło sukces w warunkach testowych, dowodząc, że koncepcja napędu wodorowego jest wykonalna. Podczas międzynarodowych konferencji CleanEnergy World Tour proponowana przez firmę BMW Group technologia wodorowa wraz z całym jej potencjałem cieszyła się znów ogromnym zainteresowaniem.
Pierwsza ogólnodostępna stacja z dystrybutorem wodorowym, otwarta w 2000 r. na lotnisku w Monachium, stanowiła kolejny krok w pracach testowych mających na celu udoskonalenie praktycznych właściwości tej nowoczesnej technologii napędowej. Doświadczenia zebrane dotąd przez BMW Group, dystrybutorów paliw i operatorów stacji benzynowej na monachijskim lotnisku miały znaczący wpływ na promocję ciągłego rozwoju wewnątrz inicjatywy CEP.
Doświadczenia te zostały wykorzystane między innymi w koncepcji stacji benzynowych działających obecnie w Berlinie, które regularnie zaopatrują w wodór testowe pojazdy BMW. Pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa działająca w Monachium zostanie w 2006 roku zastąpiona nową stacją zintegrowaną.

BMW serii 7 z napędem wodorowym: droga do przyszłości.

Wprowadzenie przez koncern BMW modelu BMW serii 7 Hydrogen rozpoczyna nową erę rozwoju pojazdów z alternatywnymi technologiami napędowymi: ponieważ pojazd zdołał przejść cały konieczny dla wszystkich pojazdów BMW proces rozwoju produktu (PDP), jest on nie tylko efektem projektu badawczego.
W procesie tym wszystkie elementy nowoczesnej technologii zostały włączone w ogólną koncepcję pojazdu, zgodnie z kryteriami przyjętymi dla samochodów produkowanych seryjnie. BMW serii 7 Hydrogen osiągnęło wyższy stopień rozwoju niż wszystkie prezentowane dotychczas prototypy i pojazdy demonstracyjne, co pozwoliło uzyskać homologację według zwykłych zasad i standardów niemieckich i europejskich.
Wiedza zdobyta podczas procesu rozwoju produktu wniosła ogromny wkład nie tylko w udoskonalenie właściwości jezdnych BMW serii 7 Hydrogen, ale miała również pozytywny wpływ na poprawę jakości poszczególnych elementów. W procesie rozwoju produktu analizuje się zarówno każdy element z osobna, jak i cały pojazd w celu stwierdzenia, czy spełnia on wymogi produkcji seryjnej.

Poszczególne etapy procesu, takie jak rozwój, testowanie czy dopuszczenie do użytku gwarantują, że pojazd spełnia wysokie standardy uznawane przez firmę BMW Group.
Wprowadzone na rynek jako pierwsza luksusowa limuzyna z napędem wodorowym BMW serii 7 Hydrogen to milowy krok w nową erę produkcji pojazdów. Z uwagi na intensywne testowanie napędu benzynowo-wodorowego oraz innych właściwości w codziennym użytkowaniu wiedza zdobyta podczas badań nad tym samochodem będzie miała znaczący wpływ na rozwój i produkcję pojazdów z napędem wodorowym w przyszłości.

Ciekły wodór energią przyszłości.

Od momentu rozpoczęcia badań rozwojowych w tej dziedzinie priorytetem firmy BMW Group było wykorzystanie ciekłego wodoru jako źródła energii dla pojazdu. W porównaniu z wodorem w postaci mocno sprężonego gazu, wodór ciekły, kriogeniczny oferuje energię o zdecydowanie większej gęstości.
Porównując ilość energii magazynowanej w podobnych zbiornikach na kriogeniczny ciekły wodór i na wodór w postaci gazu sprężonego do 700 bar, zauważyć można, iż wodór ciekły oferuje o 75 procent więcej energii. Dlatego pojazd napędzany ciekłym wodorem będzie w stanie pokonywać znacznie dłuższe trasy i oferować wiele zalet praktycznych.
Napęd benzynowo-wodorowy dla zwiększenia elastyczności.
Zasięg kilometrów, jaki auto zdoła pokonać na jednym baku paliwa to jeden z najważniejszych kryteriów oceny właściwości użytkowania nowego napędu. Ale oprócz wartości zużycia paliwa i pojemności baku w pojeździe należy również uwzględnić istniejącą infrastrukturę dystrybucji paliw.
Sieć stacji oferujących paliwo wodorowe praktycznie nie istnieje. Pojazdy wykorzystujące napęd wyłącznie wodorowy mogą być użytkowane w ograniczonym stopniu, nie gwarantując oczekiwanej przez kierowcę naturalnej elastyczności.


Dlatego dzięki wprowadzeniu pierwszej na świecie luksusowej limuzyny napędzanej paliwem wodorowym, BMW Group skłania się ku technologii podwójnego napędu, dając silnikowi BMW serii 7 Hydrogen możliwość napędzania silnika tak wodorem, jak i paliwem tradycyjnym.
Zasięg to ponad 200 kilometrów w trybie wodorowym oraz kolejne 500 kilometrów na paliwie benzynowym. W efekcie kierowca BMW serii 7 Hydrogen może cieszyć się zrównoważoną mobilnością i może wykorzystywać pojazd nawet wówczas, gdy najbliższa stacja z paliwem wodorowym oddalona jest o wiele kilometrów.

Technologia podwójnego napędu – niezbędna w codziennym użytkowaniu.

Warunkiem niezbędnym do stałego wykorzystywania wodoru jako źródła energii jest stworzenie połączonej sieci stacji paliw wodorowych. Z drugiej strony przy znacznym wzroście popytu rynkowego na pojazdy z napędem wodorowym budowa kolejnych stacji będzie jedynie formalnością.
Dlatego zadaniem BMW serii 7 Hydrogen ma być stymulowanie rozwoju na obu tych płaszczyznach. Już teraz stwarza ono warunki niezbędne do rozbudowania odpowiedniej infrastruktury dystrybucji paliw, co przyniesie korzyści dla tych producentów samochodów, którzy skupiają się wyłącznie na pojedynczej technologii zasilania paliwem wodorowym.
Wraz ze wzrostem liczby stacji oferujących paliwo wodorowe zwiększy się również atrakcyjność pojazdów z silnikiem o napędzie wodorowym, ponieważ będą one posiadać te same właściwości codziennego użytkowania, co BMW serii 7 Hydrogen.
Świadomy wybór koncepcji podwójnego napędu przez BMW Group to działanie bezprecedensowe. Zaangażowanie w ustalanie standardów nie tylko dla dobra własnych klientów, ale również dla całego świata techniki jest częścią odpowiedzialności, jaką BMW Group ponosi w obecnym nowoczesnym świecie.

Napędzany wodorem silnik V12 o dynamicznych osiągach w stylu BMW.

W obecnych warunkach podwójny napęd to jedyne praktyczne rozwiązanie, pozwalające wodorowi zyskać szersze zainteresowanie w świecie motoryzacji. Silnik spalinowy w BMW serii 7 Hydrogen jest specjalnie przystosowany do tej technologii.
Zwłaszcza w porównaniu z ogniwem paliwowym jednostka napędowa BMW rozwija znacznie większą moc. Silnik V12 w BMW serii 7 Hydrogen łączy dynamiczne osiągi, wyjątkowy komfort i bezpieczeństwo jazdy w sposób typowy dla wszystkich pojazdów BMW, niezależnie od rodzaju wykorzystywanego paliwa czy użytej technologii silnika.
Silnik o pojemności 6.0 litrów rozwija maksymalną moc 191 kW/260 KM. Maksymalny moment obrotowy to z kolei 390 Nm przy 4300 obr/min. Pozwala to BMW serii 7 Hydrogen przyspieszać od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy przy zasilaniu paliwem wodorowym lub benzynowym. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 230 km/h.
Tę nową w produkcji seryjnej, alternatywną technologię uzysku energii porównać można z ponadstuletnią historią silnika benzynowego. Wniosek jest więc prosty: silnik samochodu napędzanego paliwem wodorowym jest również w stanie zagwarantować moc, osiągi, dynamikę jezdną, kulturę pracy i – w efekcie – charakterystyczną dla prawdziwego BMW, czystą radość z jazdy na najwyższym poziomie.
Dwunastocylindrowa jednostka napędowa, przeniesiona z BMW 760i jako podstawa dla silnika BMW serii 7 Hydrogen, oferuje więcej zalet dla użytkownika. Silnik wyposażony jest we wszelkie rozwiązania BMW wykształcone na podstawie wieloletnich doświadczeń w produkcji dynamicznych i wydajnych jednostek napędowych, co wiąże się również z jego wyjątkową niezawodnością.
W porównaniu z ogniwem paliwowym, które nie jest w stanie dostarczyć takiej mocy, silnik spalinowy jest dużo lżejszy. BMW serii 7 Hydrogen przeszło pomyślnie cały proces produkcji seryjnej, lecz jako pojazd napędzany silnikiem wodorowym zostało włączone w tradycyjny proces produkcyjny. Zastosowanie z kolei silnika spalinowego wpłynęło również na obniżenie kosztów produkcji. Podobnie jak inne modele BMW serii 7, 6 i 5 nowy model z napędem wodorowym produkowany jest w zakładach BMW w Dingolfing, a jego silnik – wzorem wszystkich silników dwunastocylindrowych BMW – pochodzi z zakładów produkcji silników w Monachium.

Bezpośredni wtrysk benzyny i zasilanie wodorem przez kolektor dolotowy.

Podstawą wodorowego silnika spalinowego jest benzynowa jednostka BMW 760i, oferująca najbardziej zaawansowane i wyrafinowane rozwiązania technologiczne, takie jak np. w pełni adaptacyjny napęd zaworów VALVETRONIC czy zmienną regulację faz rozrządu Double VANOS. Kolejnym potwierdzeniem inżynierskich talentów są modyfikacje niezbędne do prawidłowego działania podwójnego napędu. W trybie benzynowym paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio, a wodór poprzez zintegrowany z układem ssącym silnika przewód zasilający.
Kluczową technologią jest zastosowanie zaworów wtryskowych, pomocnych w uzyskaniu optymalnej mieszanki powietrzno-paliwowej, które wdmuchują odpowiednią ilość gazu wodorowego do powietrza w przeciągu ułamka sekundy.
Spalający się do dziesięciu razy szybciej niż tradycyjne paliwo wodór jest jednak o wiele bardziej wydajny. Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, jednostka napędowa V12 z BMW serii 7 Hydrogen wymagała zastosowania wyjątkowo elastycznego systemu zarządzania pracą silnika, jaki zapewniają VALVETRONIC i Double VANOS, gdzie wymiana ładunku i rytm wtrysku paliwa mogą być dostosowywane do specyficznych cech mieszanki wodorowo-powietrznej.

Minimalizacja emisji tlenku azotu.

Przy pełnym obciążeniu silnik BMW serii 7 Hydrogen pracuje w warunkach stechiometrycznych, co oznacza idealną równowagę pomiędzy tlenem a wodorem (lambda = 1). Taki współczynnik mieszania zapewnia także w trybie wodorowym najwyższy poziom osiągów i mocy przy niższych emisjach.
W przeciwieństwie do paliw kopalnych spalanie wodoru nie powoduje wytwarzania węglowodorów (HC) ani tlenku węgla (CO). Jedynie podczas spalania środków smarnych czy oczyszczania filtra węglowego w trybie wodorowym wytwarzane są śladowe ilości HC, CO i CO2.
Dlatego należy zwrócić uwagę na emisję tlenku azotu (NOX), wytwarzanego zwłaszcza w wysokich temperaturach towarzyszących spalaniu.
Wielce elastyczne zarządzanie spalaniem pozwala na kontrolę tworzenia się NOX. W praktyce oznacza to, że silnik pracuje w zakresie obciążenia częściowego, czyli że wartość lambda jest wyższa niż 2.
W takim przypadku temperatury procesu spalania są relatywnie niskie, co pozwala utrzymać emisję NOX na minimalnym poziomie.
Praca z ubogą mieszanką możliwa jest przy różnym obciążeniu i różnym zakresie obrotów silnika. Przy zasilaniu wodorem szerokie granice zapłonu i szybkie tempo spalania wodoru powodują, iż do wytworzenia wydajnej mieszanki potrzebna jest niewielka ilość paliwa.
By zwiększyć moc silnika w trybie wodorowym udział paliwa w mieszance powietrzno-paliwowej również zostaje zwiększony. To z kolei oznacza wzrost temperatury spalania przy wyższym obciążeniu. Mieszanka powietrzno-paliwowa wytwarza maksymalną ilość tlenku azotu pomiędzy wartościami lambda = 1 a lambda = 2, a układ zarządzania pracą silnika BMW serii 7 Hydrogen redukuje te szkodliwe dla układu oczyszczania spalin wartości, nie powodując jednak redukcji lub zmiany momentu obrotowego.
Przy wyższych prędkościach, przy których wartość lambda równa jest 1, emisji NOX można prawie całkowicie uniknąć. Aby przetworzyć te śladowe ilości NOX, wszystkie silniki potrzebują całego układu katalizacyjnego z katalizatorem trójdrożnym. W wodorowym silniku spalinowym, pracującym w warunkach stechiometrycznych (lambda = 1), szczególna kompozycja spalin pozwala na przekształcenie tlenku azotu za pomocą samego katalizatora trójdrożnego. Dlatego w praktyce jednostka napędowa z BMW serii 7 Hydrogen oferuje w trybie wodorowym tak samo dynamiczne osiągi, jak podczas pracy przy zasilaniu benzynowym, emitując praktycznie wyłącznie parę wodną.

Rozwój w rekordowym tempie: BMW H2R.

Moc, osiągi i niezawodność koncepcji silnika zostały udowodnione w fazach rozwoju, a BMW H2R, rekordowy samochód wodorowy, szczególnie podkreślił wyjątkowy potencjał tej technologii. Podczas wyścigów na torze we francuskim mieście Miramas we wrześniu 2004 r. BMW H2R pobiło co najmniej dziewięć światowych rekordów w kategorii samochodów napędzanych wodorowym silnikiem spalinowym. Wyposażony w 6-litrową wodorową jednostkę napędową V12 pojazd uzyskał najwyższą prędkość ponad 300 km/h, ustalając nowy rekord również na dystansie jednego kilometra ze startu lotnego i ćwierć mili ze startu zatrzymanego. Pojazd przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund.

Zbiornik paliwa wodorowego: izolacja kompaktowa.

Koncepcja podwójnego napędu w BMW serii 7 Hydrogen wymaga nie tylko odpowiedniego zarządzania pracą silnika i zasilania paliwem, ale również właściwego połączenia dwóch oddzielnych zbiorników paliwa. W celu zapewnienia możliwie najdłuższego zasięgu BMW serii 7 Hydrogen wyposażone jest w tradycyjny 74-litrowy zbiornik paliwa benzynowego oraz w dodatkowy zbiornik o pojemności 8 kg ciekłego wodoru.
Zbiornik na wodór jest kluczowym elementem samochodu z napędem wodorowym. Przy wdrażaniu technologii wodorowej do pojazdu koncern BMW korzysta ze wsparcia jednego z ważniejszych partnerów przedsięwzięcia, zakładu Magna Steyr.
Zbiornik wodorowy składa się z konstrukcji o podwójnej ściance, zbudowanej z płyt ze stali nierdzewnej o grubości dwóch milimetrów oraz z 30-milimetrowej próżniowej warstwy izolacyjnej pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną częścią zbiornika.
Taka konstrukcja redukuje przenoszenie ciepła do minimum, przy czym warstwa wewnętrzna zapewnia taką izolację, jak 17-metrowy styropian. Elementy łączące pomiędzy wewnętrznym a zewnętrznym zbiornikiem wykonane zostały z taśm z włókna węglowego, które minimalizuje przewodzenie ciepła.
Technologia izolacyjna użyta w konstrukcji zbiornika wodorowego BMW serii 7 Hydrogen zapewnia niespotykaną dotąd stałość temperatury. Aby wyjaśnić tę koncepcję, posłużmy się prostą analogią – jeżeli taki zbiornik wypełnimy wrzącą kawą, to będzie on utrzymywał temperaturę przez 80 dni. Dopiero po tym czasie kawa wystygnie tak, że będzie nadawać się do picia.
Podobnie niskie temperatury utrzymywane są w ten sam sposób z równie dobrym skutkiem. Dzięki doskonałej izolacji ciekły wodór może być przechowywany pod ciśnieniem 3–5 bar i w stałej temperaturze ok. –250°C. Infuzja ciepła powodująca parowanie wodoru jest niewielka, a utrata wodoru w związku ze wzrostem ciśnienia, spowodowanym wyższą temperaturą, kontrolowana jest przez układ kontroli wrzenia, zmniejszający ciśnienie wewnątrz zbiornika i zapewniający kontrolowane oczyszczanie wyparowanego wodoru.
Ulatujący w ten sposób gazowy wodór jest rozcieńczany w przewodzie Venturiego, a następnie utleniany w katalizatorze, tworząc parę. Napełniony do połowy zbiornik na wodór ulega całkowitemu i kontrolowanemu opróżnieniu po okresie około 9 dni, jednak nawet i potem pojazd może pokonać kolejne 20 km w trybie wodorowym.
Określone przekształcenie formy ciekłej w gazową to proces odbywający się stale i nieprzerwanie podczas jazdy: gazowa postać wodoru zostaje usunięta ze zbiornika i przeniesiona do układu zasilania paliwem. W tym celu ciekły wodór jest odparowywany w specjalnym kontrolowanym procesie wewnątrz zbiornika, tworząc „poduszkę” gazową pod określonym ciśnieniem.
Wodór gazowy wykorzystuje ciepło do podgrzewania układu chłodzenia silnika w procesie mieszania paliwa. Ciepło to jest generowane przez system dwóch współdziałających wymienników ciepła. Wymiennik ciepła w tzw. drugorzędnej kapsułce systemu (SSC) odbiera ciepło z układu chłodzenia silnika i oddaje je najpierw przez drugi wymiennik ciepła do zbiornika z wodorem, a następnie do samego wodoru podgrzanego pod kątem procesu mieszania paliwa.

Unormowany proces tankowania.

Po ręcznym podłączeniu pompy zbiornik paliwa napełnia się w sposób automatyczny, bez konieczności interwencji ze strony kierowcy. Kierowca musi jedynie otworzyć pokrywę wlewu paliwa, naciskając odpowiedni przycisk znajdujący się w kokpicie. Następnie łącząc oba elementy, w prosty sposób podłącza końcówkę pistoletu, po czym proces samego napełniania odbywa się automatycznie i trwa około 8 minut.
Konstruktorzy BMW opracowali standardowy pistolet do dystrybutorów paliwa wodorowego na całym świecie. Taki rodzaj wlewu paliwa to projekt współpracy producentów samochodów, koncernów paliwowych oraz niemieckiej firmy Linde, przy użyciu wiedzy technicznej, niezbędnej do wytwarzania, dystrybucji i wykorzystania wodoru.
W tym względzie europejski przemysł motoryzacyjny reprezentowany był przez firmę BMW Group, co pozwoliło uzyskać światowe standardy techniczne dla systemów tankowania ciekłego wodoru.
Kierowca może w prosty sposób sprawdzić poziom paliwa oraz kilometraż obu systemów za pomocą przycisku na dźwigni kierunkowskazu i umieszczonego pod prędkościomierzem wyświetlacza, na którym pojawiają się żądane parametry.
Przełączanie z trybu wodorowego na benzynowy odbywa się ręcznie, poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku na kierownicy wielofunkcyjnej. Podczas pracy w obu trybach moc i moment obrotowy silnika nie ulegają zmianie. Nie zmienia się również dynamika jazdy i osiągi BMW serii 7 Hydrogen.
Podczas jazdy w trybie wodorowym na wyświetlaczu nie pojawiają się dane dotyczące temperatury zewnętrznej czy pory dnia, lecz raczej chemiczny symbol wodoru molekularnego H2, dzięki czemu kierowca wyraźnie widzi, że samochód pracuje w trybie wodorowym.
Układ sterowania pracą silnika w BMW serii 7 Hydrogen faworyzuje zasilanie wodorem, dlatego by zredukować emisję CO i HC podczas fazy rozgrzewania silnika do momentu, aż katalizator osiągnie optymalną temperaturę, silnik rozpoczyna pracę zawsze w trybie wodorowym.
Ta kombinacja pozwala na dalsze działania w kierunku redukcji emisji spalin. Po wyczerpaniu się jednego z paliw system automatycznie przełączy się na drugie, celem zapewnienia bezpiecznego, stałego zasilania paliwem.

Zmiany tam, gdzie potrzeba: karoseria oraz układ jezdny i zawieszenia.

BMW serii 7 Hydrogen wyposażone jest standardowo w koła ze stopu lekkiego 8J x 18 cali, a opcjonalnie w 19-calowe koła ze stopu lekkiego z pakietem BMW Mobility Set.
Wszystkie obręcze 18-calowe – czy to letnie, czy zimowe – dostępne są z oponami typu run-flat, umożliwiającymi kontynuację jazdy do najbliższego serwisu nawet przy pełnej utracie ciśnienia w oponie.
Kolejną zaletą jest to, że układ kontroli ciśnienia w oponach TPC nieustannie monitoruje zachowanie kół. Zintegrowane w zaworach wszystkich kół czujniki TPC rejestrują każde, nawet najmniejsze odstępstwo od normy ciśnienia w oponie, przez co odpowiednio szybko rozpoznają ryzyko przebicia opony, nawet przy powolnej utracie ciśnienia.
Umieszczenie dodatkowych elementów w tylnej części pojazdu spowodowało modyfikacje ustawień zawieszenia i amortyzatorów BMW serii 7 Hydrogen, ale pomimo większej masy tylnej osi zarówno stabilność, jak i komfort jazdy pozostały na tym samym poziomie. BMW serii 7 Hydrogen zostało również standardowo wyposażone w elektroniczny układ stabilizacyjny AdaptiveDrive z regulowanymi i przystosowanymi do charakterystyki pojazdu amortyzatorami.
Karoseria BMW serii 7 Hydrogen została zmodyfikowana tak, by kompensować przyrost masy pojazdu spowodowany nową technologią napędu, a tym samym spełniać wszystkie wymogi norm pasywnego bezpieczeństwa. Zastosowanie tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknami węglowymi (CFK) zapewnia jeszcze większą wytrzymałość i bezpieczeństwo w razie zderzenia, pomimo niewielkiego przyrostu masy.
Z myślą o modelu BMW serii 7 Hydrogen konstruktorzy stworzyli nowoczesną, łączoną konstrukcję karoserii, w której boczne ramy zostały wzmocnione włóknami CFK po to, by stać się jeszcze bardziej wytrzymałymi w przypadku zderzenia.
Jednym z charakterystycznych elementów pojazdu jest wyróżniająca się wyrazistym sklepieniem maska silnika. Ponieważ silnik tego modelu jest wyższy niż inne jednostki dwunastocylindrowe, konieczne było wprowadzenie zmian stylistycznych, które stały się jednak wyrazem wyjątkowej drzemiącej pod maską mocy.

Komfort klasy luksusowej dla czworga.

W związku z tym, że zbiornik paliwa umieszczony został za tylną kanapą, pod szufladą poniżej tylnej półki, tył BMW serii 7 Hydrogen również uległ modyfikacji, w wyniku której pojemność bagażnika zmniejszyła się do 225 litrów. Uwzględniając ogólną koncepcję pojazdu, środkowy podłokietnik został umieszczony na stałe w tylnej części kabiny.
Dlatego też BMW serii 7 Hydrogen jest samochodem czteroosobowym, którym pasażerowie jadący tak z przodu, jak i z tyłu mogą podróżować komfortowo, zgodnie ze standardami prawdziwej limuzyny BMW.
W stosunku do wydłużonej wersji BMW serii 7, zasilanej paliwem benzynowym, tylna kanapa modelu serii 7 Hydrogen została przesunięta do przodu o 115 milimetrów, choć i tak jest to przesunięcie o 25 milimetrów w tył wobec kanapy w standardowym modelu limuzyny.
Zgodnie z oczekiwaniami przestrzeń na nogi jest więc i tutaj dostatecznie obszerna.
Poczucie komfortu, klasy i stylu podkreśla bogata gama wyposażenia podstawowego (w wersji ECE). Oprócz bogatych opcji wyposażenia przeniesionego z BMW 760i, oferta BMW serii 7 Hydrogen zawiera klimatyczną szybę przednią, automatyczną klimatyzację, ogrzewanie, podgrzewane fotele, podparcie lędźwiowe, elektryczną regulację foteli przednich z funkcją pamięci, zaczepy mocujące do fotelików dziecięcych ISOFIX, czujniki parkowania, czujnik deszczu, przyciemniane automatycznie lusterka zewnętrzne i wewnętrzne, system domykania drzwi oraz asystenta reflektorów.
Znakiem szczególnym tego modelu jest napis „BMW Hydrogen Power” nadrukowany na roletach przeciwsłonecznych dla szyb bocznych oraz umieszczony w podświetlanych progach.
System nawigacyjny Professional, zestaw hi-fi Professional ze zmieniarką CD, tylny monitor ze zmieniarką DVD i funkcją telewizora wykorzystującą cyfrowy odbiór DVB-T oraz oddzielny telefon pokładowy z tyłu są dopełnieniem luksusu podczas jazdy BMW serii 7 Hydrogen.

Walory modelu podkreśla również usługa telematyczna BMW Assist i przygotowanie do telefonu komórkowego Teleservice. Oferta opcji obejmuje też takie funkcje, jak np. funkcja komfortowego dostępu, podgrzewana kierownica, aktywne lub komfortowe fotele przednie, wentylacja foteli aktywnych, BMW Night Vision, reflektory adaptacyjne oraz funkcja rozpoznawania głosu w systemie nawigacyjnym, telefonie lub systemie audio. Ponadto, dostęp do serwisu informacyjnego zapewni funkcja BMW Online.

Bezkompromisowy rozwój.

BMW serii 7 Hydrogen jest dowodem na to, że zastąpienie tradycyjnej formy energii formą alternatywną nie oznacza poświęcenia komfortu czy dynamiki jezdnej.
Wygląd zewnętrzny ani dynamika jazdy w niczym nie przypominają charakterystyki prezentowanych dotychczas pojazdów wyposażonych w nowatorskie układy napędowe. Dlatego odejście od paliw kopalnych nie spowoduje w żaden sposób utraty typowych dla BMW osiągów czy dynamiki. Przyszłościowa mobilność i dzisiejsza radość z jazdy będą mogły iść w parze, ponieważ koncepcję zastosowaną w BMW serii 7 Hydrogen można będzie przenieść bezpośrednio do produkowanych w przyszłości modeli. Jazda więc pojazdem tego kalibru będzie równie porywająca jak obecnie, jednak zdecydowanie czystsza niż dotychczas.

Doświadczanie przyszłości w BMW serii 7 Hydrogen.

Jazda BMW serii 7 Hydrogen oznacza więcej niż dynamiczne osiągi i nadzwyczajny komfort luksusowej limuzyny, gdyż niesie ze sobą naprawdę pionierskie doświadczenia. Wejście w nową erę indywidualnej mobilności wiąże się z udziałem w tym przedsięwzięciu, polegającym na wzbogaceniu go swoją wiedzą i wyczuciem. Dlatego w celu zapewnienia odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości wynikające z użytkowania tak nowoczesnego pojazdu każdy nabywca BMW serii 7 Hydrogen ma wyjątkowo bliski kontakt z odpowiednimi inżynierami BMW Group. Oczywiście specjaliści z BMW Group otrzymują również uwagi zwrotne od użytkowników, dotyczące ich doświadczeń z BMW serii 7 Hydrogen.
Wprowadzenie BMW serii 7 Hydrogen stanowi bez wątpienia także początek ważnego okresu testowania. Pomimo intensywnych testów pewien zakres wiedzy i doświadczeń, zwłaszcza na temat „użyteczności” poszczególnych elementów podczas codziennej jazdy, zdobyć można w warunkach praktycznych. BMW serii 7 Hydrogen różni się przecież od tradycyjnych pojazdów w silnikami benzynowymi licznymi szczegółami i funkcjami.
Poprzez wprowadzenie BMW serii 7 Hydrogen koncern BMW poszukuje nie tylko bliskiego dialogu, ale także współpracy: promocja wodoru jako alternatywnego źródła energii w mobilności indywidualnej wymaga stałego rozwoju potencjału technologicznego oraz bezpośredniego i uważnego wyczulenia na wymagania i potrzeby użytkowników.
Dlatego przełom w kierunku nowej ery mobilności stanowi wyzwanie dla wszystkich zaangażowanych w ten proces. Sygnał, jaki koncern BMW pragnie wysłać poprzez BMW serii 7 Hydrogen skierowany jest nie tylko do partnerów politycznych, społecznych i energetycznych, ale także do otwartej grupy użytkowników, wrażliwych na nowatorskie rozwiązania świata mobilności.
Źródło: BMW
 
  CIEKAWOSTKI Z INNYCH STRON 
Ladowanie ...
  INFORMACJE 
Przedstawiamy nową erę mobilności.
BMW to pierwszy producent samochodów na świecie, którego pojazd z napędem wodorowym przeszedł pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie. BMW ...»»
Przedstawiamy nową erę mobilności.
BMW to pierwszy producent samochodów na świecie, którego pojazd z napędem wodorowym przeszedł pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie. BMW ...»»
Przedstawiamy nową erę mobilności.
BMW to pierwszy producent samochodów na świecie, którego pojazd z napędem wodorowym przeszedł pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie. BMW ...»»
Przedstawiamy nową erę mobilności.
BMW to pierwszy producent samochodów na świecie, którego pojazd z napędem wodorowym przeszedł pomyślnie proces produkcji seryjnej w Europie. BMW ...»»
  TUNING 
Tsunami we włosach!
Co to za auto? Nominalnie ma tylko o je...»»
  AUDIO 
Tak jak w kinie, czyli Audi A6L z pakietem multimedialnym
Targi w Szanghaju były okazją do zaprez...»»
  TESTY 
Test Hondy Civic 1.8 sedan
Czas na kolejny test w naszej redakcji. ...»»
  PREZENTACJE 
Prezentacja nowego Sprintera
Sprinter jest flagowym pojazdem w gamie ...»»

 

baner reklamowy

 


 (c) Motoflesz.pl  web stats stat24.com | Polityka Prywatności | Polecamy | Reklama | Dołącz do nas PageRank