Start | Video new! | Newsy |  Testy CarAudio |  Tuning |  MotoSport |  Akcesoria |  Tapety |  Galeria |  Fotoreportaż | Aplikacje JAVA |

 GM tworzy samochody z szóstym zmysłem


Zapobieganie wypadkom poprzez ostrzeganie kierowców o potencjalnym zagrożeniu ze strony innych samochodów było najważniejszym celem prac General Motors nad nowym systemem komunikacji pomiędzy pojazdami V2V.

Pojazdy korzystające z tej technologii mogą komunikować się ze sobą i wymieniać informacje na temat położenia czy prędkości jazdy. Kierowcy otrzymają zawczasu ostrzeżenie np. o innym samochodzie, który znajduje się – z ich perspektywy – w martwym punkcie pola widzenia, stoi w miejscu trudnym lub niemożliwym do dostrzeżenia, bądź też właśnie wjeżdża na to samo skrzyżowanie. Inżynierowie GM zaprezentowali system V2V na przykładzie modeli Cadillaca, Saaba, Opla i Chevroleta w centrum testowym w niemieckim Dudenhofen.

„Jazda samochodem to bardzo skomplikowane zadanie. Wiedza o tym, gdzie znajduje się inny samochód i gdzie znajdzie się za chwilę, może mieć ogromne znaczenie” – powiedział Hans-Georg Frischkorn, dyrektor ds. globalnych systemów elektronicznych, sterowania i oprogramowania. – „Dzięki technologii V2V zwiększamy wiedzę kierowcy o sytuacji na drodze, w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie powodując przy tym jego dekoncentracji i nie ograniczając jego kontroli nad samochodem. System „szóstego zmysłu” pozwala kierowcom wiedzieć, co się dzieje dookoła nich, a przez to zapobiegać wypadkom i usprawniać ruch”.

W systemach tych GM wykorzystuje sprawdzone komponenty, które stały się już częścią codziennego życia. W sprzęcie zastosowano mikroprocesory, odbiorniki GPS i moduły WLAN. Pojazdy znajdujące się w odległości kilkuset metrów od siebie mogą nawiązać łączność i wymieniać takie informacje, jak położenie, prędkość, przyspieszenie i kierunek jazdy.

Współczesne samochody mogą być wyposażone w różnego rodzaju czujniki, w tym w czujniki radarowe współpracujące z systemami kontroli szybkości, czujniki wspomagające manewr zmiany pasa czy czujniki wykrywające obecność innych samochodów w martwym punkcie. GM, dzięki opracowanym przez siebie technologiom, może istotnie zwiększyć zasięg i pole działania tych czujników, tak by stały się one efektywniejszą i bardziej dostępną metodą obserwacji i oceny otoczenia na drodze.

Demonstracja na przykładzie typowych sytuacji drogowych
Inżynierowie GM zademonstrowali zalety nowej technologii na przykładzie kilku typowych sytuacji. System ostrzegawczy zmniejsza ryzyko przeoczenia innego pojazdu znajdującego się w martwym punkcie. Kilka innych systemów pomaga uniknąć często zdarzających się zderzeń tylnych, będących efektem słabej widoczności, konieczności jazdy po krętych drogach lub krótkotrwałego rozproszenia kierowcy. System ostrzega kierowcę o stojącym na drodze pojeździe, którego jeszcze nie widać, na przykład za zakrętem, albo powiadamia inne samochody o awaryjnym zatrzymaniu się pojazdu jadącego przed nimi. Jeśli samochód wykryje ryzyko kolizji z jadącym z tyłu pojazdem, szybko włącza tylne światła. Inny sygnał ostrzega także zbliżający się z tyłu pojazd, którego kierowca ma wówczas czas, aby zahamować lub wykonać unik. W zależność od sytuacji system przekazuje ostrzeżenia wizualne, dźwiękowe lub w postaci wibracji fotela kierowcy.

System zapobiegania wypadkom może się również uruchomić w momencie zbliżania się do skrzyżowania. Wykrywa on niebezpieczeństwo, nawet gdy kierowcy nie widzą się nawzajem i powiadamia ich w razie konieczności interwencji, np. hamowania. Odpowiedni sygnał może także zostać nadany z obszaru, na którym prowadzone są roboty drogowe, jeśli pas drogi jest zamknięty, bądź też może zostać nadany przez pojazdy uprzywilejowane, gdy konieczne jest ustąpienie im drogi.

Cel: Szeroka dostępność dla jak największej liczby pojazdów
GM celowo wykorzystało w tej technologii niedrogie, sprawdzone komponenty, aby stała się ona standardowym wyposażeniem jak największej liczby samochodów. Alternatywą byłyby bardzo drogie systemy dostępne tylko dla nielicznych, ale, jak mówi Hans-Georg Frischkorn: „GM zawsze opowiadał się za demokratyzacją innowacji. Nasze systemy V2V są konkurencyjne cenowo i mogą być potencjalnie stosowane w każdym samochodzie. A ma to szczególne znaczenie, ponieważ użyteczność i skuteczność tych systemów wzrasta wraz z popularnością ich stosowania”.
 
  CIEKAWOSTKI Z INNYCH STRON 
Ladowanie ...
  INFORMACJE 
GM tworzy samochody z szóstym zmysłem
Zapobieganie wypadkom poprzez ostrzeganie kierowców o potencjalnym zagrożeniu ze strony innych samochodów było najważniejszym celem prac General Moto...»»
GM tworzy samochody z szóstym zmysłem
Zapobieganie wypadkom poprzez ostrzeganie kierowców o potencjalnym zagrożeniu ze strony innych samochodów było najważniejszym celem prac General Moto...»»
GM tworzy samochody z szóstym zmysłem
Zapobieganie wypadkom poprzez ostrzeganie kierowców o potencjalnym zagrożeniu ze strony innych samochodów było najważniejszym celem prac General Moto...»»
GM tworzy samochody z szóstym zmysłem
Zapobieganie wypadkom poprzez ostrzeganie kierowców o potencjalnym zagrożeniu ze strony innych samochodów było najważniejszym celem prac General Moto...»»
  TUNING 
Tsunami we włosach!
Co to za auto? Nominalnie ma tylko o je...»»
  AUDIO 
Tak jak w kinie, czyli Audi A6L z pakietem multimedialnym
Targi w Szanghaju były okazją do zaprez...»»
  TESTY 
Test Hondy Civic 1.8 sedan
Czas na kolejny test w naszej redakcji. ...»»
  PREZENTACJE 
Prezentacja nowego Sprintera
Sprinter jest flagowym pojazdem w gamie ...»»

 

baner reklamowy

 


 (c) Motoflesz.pl  web stats stat24.com | Polityka Prywatności | Polecamy | Reklama | Dołącz do nas PageRank