Start | Video new! | Newsy |  Testy CarAudio |  Tuning |  MotoSport |  Akcesoria |  Tapety |  Galeria |  Fotoreportaż | Aplikacje JAVA |

 Z ulicy na tor


W 1998 roku podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nurburgring jako pierwszy przejechał linię mety BMW 320 prowadzony przez brytyjskiego kierowcę Steve'a Sopera. Nie byłoby w tym nic dziwnego (wszak BMW ma na swoim koncie wiele zwycięstw w wyścigach torowych) gdyby nie fakt, że pod maską zwycięskiego samochodu znajdował się silnik wysokoprężny.

Osiem lat po tym wydarzeniu 24-godzinny wyścig na torze w Dubaju znowu wygrywa auto z biało-niebieską szachownicą na pokrywie silnika i... z dieslem. Tym razem jest to model 120d. Samochód zwyciężył w swojej klasie i zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej. Teraz każdy posiadający talent i środki finansowe może zamówić takie auto w specyfikacji wyścigowej przygotowane przez BMW Motorsport. Pod maską silnik Diesla o pojemności 1995 cm³. Po modyfikacjach osiąga 245 KM i 450 Nm momentu obrotowego. W celu dostosowania właściwości jezdnych do warunków panujących na torze obniżono znacznie zawieszenie, zastosowano regulowane stabilizatory i amortyzatory o krótszym skoku. Na ultralekkie felgi aluminiowe firmy BBS nałożono sportowe opony typu slick. Układ hamulcowy stanowią tarcze o średnicy 322 mm i sześciotłoczkowe zaciski na przedniej osi oraz 284 mm i czterotłoczkowe zaciski z tyłu. Pakiet aerodynamiczny to inaczej ukształtowany zderzak przedni oraz dyfuzor z tyłu, wnętrze zostało dokładnie ‘wyczyszczone ze wszystkich zbędnych kilogramów. Ten wyjątkowy wyścigowy pakiet to wydatek 95 tysięcy euro plus podatek i cena seryjnej "jedynki" z tym silnikiem. Razem daje to jakieś 130 tysięcy euro - cóż sport samochodowy nigdy nie był dla mas.


Powyższą kwotę należy jednak uznać za okazję przy kolejnej propozycji BMW - pakietu torowego dla najnowszej serii Z4 M coupe. Pod maską tego auta pięciokrotnie nagradzany w konkursie ‘Engine Of The Year sześciocylindrowy silnik 3,2 litra. Według wielu to najlepszy silnik tego typu na świecie. Wyposażona weń Z ‘czwórka dysponuje 400 KM mocy i momentem obrotowym 400 Nm. Skrzynia sześciobiegowa oczywiście manualna. Zawieszenie w całości przejęto z modelu M3 GTR - wielokrotnego triumfatora wyścigów. Zbiornik paliwa mieści 120 litrów, których podczas wyścigu ubywa wprost proporcjonalnie do przyśpieszeń i prędkości osiąganych przez auto na zakrętach. O skuteczne wytracanie prędkości dbają tarcze o średnicy 380 mm z przodu i 320 mm na tylnej osi. Cena takiego zestawu, to 250 tysięcy euro plus podatek i cena seryjnego auta.
Autor: Piotr Dembowski
Źródło: MotoT@rget
Fot.: BMW
 
  CIEKAWOSTKI Z INNYCH STRON 
Ladowanie ...
  INFORMACJE 
Z ulicy na tor
W 1998 roku podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nurburgring jako pierwszy przejechał linię mety BMW 320 prowadzony przez brytyjskiego kierowcę Stev...»»
Z ulicy na tor
W 1998 roku podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nurburgring jako pierwszy przejechał linię mety BMW 320 prowadzony przez brytyjskiego kierowcę Stev...»»
Z ulicy na tor
W 1998 roku podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nurburgring jako pierwszy przejechał linię mety BMW 320 prowadzony przez brytyjskiego kierowcę Stev...»»
Z ulicy na tor
W 1998 roku podczas 24-godzinnego wyścigu na torze Nurburgring jako pierwszy przejechał linię mety BMW 320 prowadzony przez brytyjskiego kierowcę Stev...»»
  TUNING 
Tsunami we włosach!
Co to za auto? Nominalnie ma tylko o je...»»
  AUDIO 
Tak jak w kinie, czyli Audi A6L z pakietem multimedialnym
Targi w Szanghaju były okazją do zaprez...»»
  TESTY 
Test Hondy Civic 1.8 sedan
Czas na kolejny test w naszej redakcji. ...»»
  PREZENTACJE 
Prezentacja nowego Sprintera
Sprinter jest flagowym pojazdem w gamie ...»»

 

baner reklamowy

 


 (c) Motoflesz.pl  web stats stat24.com | Polityka Prywatności | Polecamy | Reklama | Dołącz do nas PageRank