Start | Video new! | Newsy |  Testy CarAudio |  Tuning |  MotoSport |  Akcesoria |  Tapety |  Galeria |  Fotoreportaż | Aplikacje JAVA |
 Latający Fin, czyli historia Lancera Evolution


Auto o nazwie Mitsubishi Lancer pojawiło się po raz pierwszy na rynku w roku 1973.

Znakomite własności jezdne, dynamiczne silniki i niezawodność sprawiła, że model ten od momentu wejścia na rynek osiągał rewelacyjne wyniki sportowe wygrywając wiele spośród najsławniejszych i najtrudniejszych rajdów afrykańskich i australijskich.

Lancer Mark I 1600 GSR był praprzodkiem sukcesów powstałych w latach 90. Lancerów Evolution w Rajdowych Mistrzostwach Świata, odnosząc tak znaczące zwycięstwa jak:

1974: 22. East African Safari i 9. Southern Cross Rally.
1975: 23. East African Safari i 10. Southern Cross Rally.
1976: 24. East African Safari i 11. Southern Cross Rally.
1977: 9. Bandama Rally.

Drugi model, który przyczynił się do powstania Lancera Evolution to niezwykle popularny w Japonii i Europie Lancer EX 2000 Turbo. Jego dwulitrowy turbodoładowany silnik rozwijał 170 KM (125 kW) przy 5 500 obr./min przy masie własnej auta zaledwie 980 kg i gwarantowanej prędkości maksymalnej 190 km/h. Lancer EX 2000 Turbo to także przodek wersji Evolution z lat 90.

Legenda Lancera Evolution zaczyna się jednak w roku 1991, gdy zaprezentowano model Lancer Evolution I. Wówczas obok rodzinnych samochodów pojawiły się auta natychmiast skupiające na sobie uwagę entuzjastów: 1,8-litrowy, turbodoładowany Lancer RS (195 KM) oraz Lancer GSR.

Nazwa “Evolution” pojawiła się jednak dopiero we wrześniu 1992 i szybko uzyskała w Japonii pełen emocji przydomek “LanEvo”.

Firma Mitsubishi Motors opracowała Lancera Evolution na bazie produkcyjnego modelu Lancer sedan i homologowało serię 2500 sztuk dla potrzeb Grupy A, aby skuteczniej rywalizować w imprezach WRC.

Dzięki wyjątkowo efektywnym i efektownym występom fabrycznych zespołów w WRC, A-grupowy Lancer Evolution stworzył możliwości rozwijania zaawansowanych motoryzacyjnych technik i technologii, które później Mitsubishi Motors przenosiło z powrotem do modeli produkcyjnych.

W grudniu 1993 roku, gdy zaprezentowano lekko zmodyfikowany model Evolution II, Mitsubishi Motors obwieściło, że wyprodukuje 5000 szt. drogowych wersji tych samochodów. Wszystkie auta zostały sprzedane jeszcze przed kwietniem 1994.

Bogate dziedzictwo sportowe Mitsubishi Motors związane z Lancerem Evolution to między innymi 5 tytułów w cyklu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata WRC: 4 Mistrza Świata Kierowców (1996, 1997, 1998,1999) i jeden Konstruktorów (1998).


Genealogia modelu Evolution
wrzesień 1992: Lancer RS Evolution i GSR Evolution
grudzień 1993: Lancer Evolution II
styczeń 1995: Lancer Evolution III
lipiec 1996: Lancer Evolution IV (AYC + wielowahaczowe zawieszenie tylne)
styczeń 1998: Lancer Evolution V
styczeń 1999: Lancer Evolution VI
styczeń 2001: Lancer Evolution VII (ACD + EBD)
styczeń 2003: Lancer Evolution VIII (Super AYC)
marzec 2005: Lancer Evolution IX (AWC, 280 KM)

Wraz z rozpoczęciem sprzedaży Lancera Evolution VIII w pierwszym kwartale 2004 na Starym Kontynencie genealogia ta jest teraz także częścią produktowego planu Mitsubishi Motors Europe.

Model ten pozostanie na szczycie oferty produktowej Mitsubishi Motors a konstrukcja wszystkich następnych wersji Evolution nadal będzie opierać się na Lancerze.
Autor: MS
Źródło: Mitsubishi
Fot.: Mitsubishi
  CIEKAWOSTKI Z INNYCH STRON 
Ladowanie ...
  INFORMACJE 

pod Patronatem:

Ponad 80 tysięcy ludzi na ING Renault F1 Roadshow, kolejne zdjęcia z imprezy
W niedzielę, 3 czerwca, ponad 80 tysięcy ludzi z zapartym tchem podziwiało bolid Formuły 1, którym Heikki Kovalainen przemknął ulicami miasta. Uczest...»»
Armin Schwarz i szalona jazda 700 konnym buggy przez pustynne bezdroża
Od 10 do 16 listopada odbędzie się kolejna edycja szalonego maratonu „Baja 1000”. Ten wyścig to 1400 mil szalonej jazdy przez pustynne be...»»
Nowy członek BMW ORACLE Racing Team
Podczas aukcji internetowej przeprowadzonej przez BMW w Woodcliff Lake w stanie Nowy Jork, miłośnik żeglarstwa zapłacił ponad sto tysięcy dolarów za ...»»
Heikki Kovalainen prowadzi bolid F1 w Warszawie!
Wiemy już kto zasiądzie za sterami bolidu Formuły 1 podczas ING Renault F1 Roadshow, które odbędzie się w Warszawie, w dniach 2-3 czerwca. W niedziel...»»


 

 (c) Motoflesz.pl  web stats stat24.com | Polityka Prywatności | Polecamy | Reklama | Dołącz do nas PageRank