Start | Video new! | Newsy |  Testy CarAudio |  Tuning |  MotoSport |  Akcesoria |  Tapety |  Galeria |  Fotoreportaż | Aplikacje JAVA |
 ZWYCIĘSTWO GRÖNHOLMA I FORDA FOCUS W RAJDZIE AKROPOLU


Zespół BP-Ford World Rally Team odniósł swoje trzecie w tym sezonie zwycięstwo w rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Marcus Grönholm i Timo Rautiainen wygrali w niedzielę po południu grecki Rajd Akropolu. Ford Focus RS WRC prowadzony przez 38-letniego Fina przewodził stawce przez prawie cały czas trwania czterodniowej imprezy, uznanej przez wielu za najtrudniejszy od lat rajd WRC. Druga załoga zespołu, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, jadąca takim samym Fordem Focus RS, także znalazła się na podium, zajmując trzecie miejsce w końcowej klasyfikacji rajdu.

Było to piąte na przestrzeni siedmiu lat, zwycięstwo Forda Focus w greckim klasyku, uważanym za najtrudniejszy rajd w kalendarzu. Marcus Grönholm odniósł natomiast swoje 21 zwycięstwo w rajdzie WRC. Dzięki temu wynikowi Fin umocnił się na drugiej pozycji w klasyfikacji kierowców, natomiast Hirvonen awansował na czwarte miejsce w tabeli. Zespół BP-Ford jest drugi w klasyfikacji producentów.

Rajd Akropolu jest jednym z klasyków WRC. Ósma runda serialu, przeniesiona po kilku latach rozgrywania w innej części kraju w okolice Aten, okazała się zdecydowanie trudniejsza od poprzednich edycji. Głazy i kamienie czyhające na kierowców, a także temperatury sięgające 40 stopni sprawiły, że był to wyjątkowo trudny i wyczerpujący sprawdzian dla samochodów, opon i załóg. Zwycięstwo w Grecji świadczy o wyjątkowej szybkości i niezawodności Forda Focus RS w barwach BP Ultimate i Castrol.

Załogi zespołu BP-Ford od samego startu dawały z siebie wszystko. Na czwartkowym Super OS-ie, który odbył się na Stadionie Olimpijskim w Atenach, gdzie zgromadziło się 40 000 kibiców, Grönholm zajął drugie miejsce, a Hirvonen był trzeci. Marcus, wygrywając wszystkie odcinki piątkowego etapu, dowiódł swojej doskonałej formy. Pierwszy etap zakończył się więc zdecydowanym prowadzeniem 38-letniego Fina, który uzyskał 26,3 s przewagi nad drugim w klasyfikacji Petterem Solbergiem. Mikko Hirvonen w piątkowy wieczór mógł pochwalić się czwartą pozycją w rajdzie. Drugi, najdłuższy etap, liczący 134,68 km OS-ów, nie przyniósł niespodzianek. Na niezwykle trudnych, nierównych, kamienistych trasach Marcusowi udało się powiększyć przewagę do 1 min 47,2 s. Hirvonen awansował natomiast drugiego dnia na trzecią pozycję. Podczas ostatniego, niedzielnego etapu Marcus kontrolował przebieg walki. Mając dużą przewagę nad rywalami jechał spokojnie, nie narażając samochodu na uszkodzenie. Po wygraniu Super OS-u w Atenach w niedzielne popołudnie zameldował się na mecie, liczącego 1279,29 km rajdu z przewagą 2 min 26,8 s nad drugim w klasyfikacji Loebem. Grönholm wygrał rajd w doskonałym stylu, zwyciężając po drodze na 11 spośród 18 odcinków specjalnych. Hirvonen dojechał do mety z uszkodzonym centralnym dyferencjałem, co nie przeszkodziło mu w zajęciu trzeciego miejsca w klasyfikacji końcowej rajdu.

„Wspaniale jest znów przeżywać radość ze zwycięstwa” powiedział Grönholm. Od początku sezonu dotrzymujemy kroku rywalom, ale ciągle nękał nas jakiś pech. Teraz znów stanęliśmy na najwyższym stopniu podium. Wygranie tak trudnego rajdu to wielka satysfakcja. Focus spisał się wspaniale, co jest efektem naszej ciężkiej pracy podczas testów. OS-y były wyjątkowo mordercze, dlatego nie mogłem jechać na 100%, aby nie ryzykować uszkodzenia samochodu.”

„Opony BFGoodrich zdały egzamin doskonale w tym niezwykle trudnym rajdzie. Kiedy zdarzyło się nam przebić oponę, mus spisał się niezawodnie. Wprost nie mogę uwierzyć, że opony wytrzymały tyle uderzeń w ostre, twarde kamienie. W naszym Fordzie Focus tkwi wielki potencjał i mam nadzieję, że uda nam się go wykorzystać w kolejnych rajdach. Myślę, że w drugiej połowie sezonu będziemy mieli realne szanse na zwycięstwo w każdym rajdzie” dodał Marcus.

„To moje drugie z rzędu podium,” powiedział szczęśliwy Hirvonen. „Mam nadzieję, że wkrótce odniosę pierwsze zwycięstwo w rajdzie WRC. Już w piątek wiedziałem, że nie dam rady dotrzymać kroku Marcusowi, więc kontrolowałem międzyczasy i starałem się jechać ostrożnie. Udało mi się uniknąć większych problemów przez cały weekend, a zespół wykonał swoje zadanie naprawdę fantastycznie. Ostatni etap był bardzo nierówny i trudny. Musiałem cały czas uważać, by nie uszkodzić samochodu. Wyniki w 2 ostatnich rajdach dodały mi pewności siebie w perspektywie kolejnych startów. Mój samochód jest mocny i niezawodny, więc mam nadzieję, że jeszcze nieraz uda mi się zająć miejsce na podium w tym sezonie.”

Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson powiedział „To był jeden z najtrudniejszych rajdów, jakie widziałem. Do sukcesu przyczynił się w dużej mierze Christian Loriaux (dyrektor techniczny) i jego zespół. Od poprzedniej rundy na Sardynii, potężnym nakładem pracy udało nam się dokonać wielkich postępów w ustawieniach samochodu, co przyczyniło się do sukcesu w Rajdzie Akropolu. To doskonałe zakończenie pierwszej połowy sezonu.” powiedział Wilson

Jost Capito, dyrektor zespołu Ford Team RS, powiedział: „Greccy bogowie opiekowali się nami w ten weekend. Obydwie załogi zachowywały zimną krew, zażarcie broniły zajmowanych pozycji. Trzy zwycięstwa zupełnie nowym samochodem w pierwszej połowie sezonu, która była dla nas czasem rozwoju i intensywnych prac nad rajdówką, to sukces, którego nikt się nie spodziewał.”

Z obozu naszych rywali

Podczas pierwszego etapu największym zagrożeniem dla Grönholma był Petter Solberg (Subaru), który na prawie wszystkich odcinkach był drugi. Trzecie miejsce zajmował Loeb. Zaskoczeniem była piąta pozycja Francois Duvala (Skoda). Sobotni etap stał pod znakiem awarii i uszkodzeń samochodów. W Subaru Solberga zepsuł się system zmiany biegów przy kierownicy, a później Norweg uderzył w skałę na trasie dojazdowej i uszkodził układ kierowniczy. Loeb zniszczył tylne zawieszenie w Citroenie. Dani Sordo i Toni Gardemeister (obydwaj w Citroenach) oraz Manfred Stohl i Henning Solberg (obydwaj w Peugeotach) stoczyli zaciętą bitwę o czwarte miejsce. Zwycięsko wyszedł z niej Sordo. Mechanicy Sébastiena Loeba (Citroen) odbudowali zdemolowany tył samochodu, mieszcząc się w regulaminowym czasie. Francuz mógł dzięki temu kontynuować jazdę i zająć ostatecznie drugie miejsce w rajdzie. Za plecami Hirvonena znów odbyła się walka o czwarte miejsce. Toni Gardemeister (Citroen) wyszedł z niej zwycięsko, a Henning Solberg (Peugeot) zepchnął Daniela Sordo na szóstą pozycję. Sordo, mimo kłopotów z samochodem, uplasował się jedynie 0,8 s za Norwegiem. Manfred Stohl (Peugeot) po spektakularnym dachowaniu na pierwszym niedzielnym odcinku pożegnał się z rajdem.



Następny rajd

Po ośmiu z szesnastu rund FIA WRC, nastąpi letnia przerwa w serialu. Drugą połowę sezonu zawodnicy rozpoczną asfaltowym Rajdem Niemiec, rozgrywanym w dniach 10 – 13 sierpnia.

Końcowa klasyfikacja Rajdu Akropolu
1. M Grönholm/T Rautiainen FIN Ford Focus RS 3h 56min 26.8s
2. S Loeb/D Elena F Citroen Xsara 3h 58min 53.6s
3. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 4h 00min 10.6s
4. T Gardemeister/J Honkanen FIN Citroen Xsara 4hr 00min 47.6s
5. H Solberg/C Menkerud N Peugeot 307 4hr 01min 22.4s
6. D Sordo/M Marti E Citroen Xsara 4hr 01min 23.2s
7. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 4hr 02min 01.2s
8. X Pons/C Del Barrio E Citroen Xsara 4hr 04min 45.8s
9. J Välimäki/J Kalliolepo FIN Mitsubishi Lancer4hr 07min 55.5s
10 M Wilson/M Orr GB Ford Focus RS 4hr 09min 57.6s

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 8/16)
Kierowcy Zespoły
1. S Loeb 74pkt 1. Kronos Citroen 96pkt
2. M Grönholm 45pkt 2. BP-Ford 81pkt
3. D Sordo 33pkt 3. Subaru 63pkt
4. M Hirvonen 21pkt 4. OMV - Peugeot Norway 41pkt
5= P Solberg 20pkt 5. Stobart VK M-Sport Ford 17pkt
5= M Stohl 20pkt 6. Red-Bull Skoda 14pkt
Źródło: Ford BP
Fot.: Ford BP
  CIEKAWOSTKI Z INNYCH STRON 
Ladowanie ...
  INFORMACJE 

pod Patronatem:

Latający Fin, czyli historia Lancera Evolution
Auto o nazwie Mitsubishi Lancer pojawiło się po raz pierwszy na rynku w roku 1973. Znakomite własności jezdne, dynamiczne silniki i niezawodność ...»»
Ponad 80 tysięcy ludzi na ING Renault F1 Roadshow, kolejne zdjęcia z imprezy
W niedzielę, 3 czerwca, ponad 80 tysięcy ludzi z zapartym tchem podziwiało bolid Formuły 1, którym Heikki Kovalainen przemknął ulicami miasta. Uczest...»»
Armin Schwarz i szalona jazda 700 konnym buggy przez pustynne bezdroża
Od 10 do 16 listopada odbędzie się kolejna edycja szalonego maratonu „Baja 1000”. Ten wyścig to 1400 mil szalonej jazdy przez pustynne be...»»
Nowy członek BMW ORACLE Racing Team
Podczas aukcji internetowej przeprowadzonej przez BMW w Woodcliff Lake w stanie Nowy Jork, miłośnik żeglarstwa zapłacił ponad sto tysięcy dolarów za ...»»


 

 (c) Motoflesz.pl  web stats stat24.com | Polityka Prywatności | Polecamy | Reklama | Dołącz do nas PageRank